The Legacy of Music
Van Dik Hout na 25 jaar

Van Dik Hout na 25 jaar

10, April 2019

Het titelloze debuut van Van Dik Hout verscheen precies 25 jaar geleden. Dankzij dat album en de daarvan afkomstige single Stil In Mij kende opeens iedereen die jonge band uit Den Helder. Het kwam uit in een periode dat er nauwelijks nog vinyl verkocht werd en was sindsdien alleen op cd verkrijgbaar. Op 13 april, op Record Store Day, komt daar eindelijk verandering in want dan ziet de 25-jarige jubileumeditie het licht: een dubbel-lp, op transparant blauw vinyl, met zes bonustracks. Zanger Martin Buitenhuis over het album dat alles veranderde.

Tekst: Robert Haagsma

Van Dik Hout na 25 jaar

De aanloop

“Daan van Rijsbergen was destijds onze mentor en manager, hij had in Haarlem behalve een oefenruimte ook een platenmaatschappij en een studio die Bananas heetten. Ons eerste album konden we vrijwel gratis opnemen, in de uren dat de studio niet geboekt was. We werkten met Paul Duwel, die ons produceerde en ook de technicus was. Studio-ervaring hadden we nauwelijks, maar we wisten wel goed hoe we wilden klinken. We hebben onze spullen neergezet, toen het licht op rood sprong zijn we gewoon gaan spelen. Het was wennen, maar toch hadden we bij de eerste drie, vier songs al heel snel het gevoel: dit zijn ze. Beter worden ze niet. Het was een sensatie om onszelf terug te horen. We hadden eerder wel demo’s gemaakt, maar die hadden nergens naar geklonken. Ik wist ditmaal meteen: het heeft wel iets, of je er nu van houdt of niet. Het klonk authentiek. De muziek typeerde ons. Dit was echt wie wij waren. We hebben uiteindelijk een jaar over ons debuut gedaan. Het had deels met de techniek te maken. Alles werd analoog opgenomen, wat tijdrovend was. Aan sommige nummers hebben we ook eindeloos gesleuteld, net zo lang tot we er allemaal tevreden mee waren. Het was ook lange tijd niet duidelijk of we meteen een heel album mochten maken, of we dat af konden dwingen. Ik herinner mij dat we op een middag de nummers DichterbijLaarzen Aan Mijn Voeten en ’s Nachts In Mijn Dromen instudeerden, terwijl Paul en Daan net binnenkwamen. Ik zag dat ze onder de indruk waren. Ik weet nog dat Daan van Rijsbergen zei ‘dit is zo te gek, laten we ervoor gaan.’ Toen hebben we het album afgemaakt.”

De single

Stil In Mij had een lange ontstaansgeschiedenis. Sandro (Assorgia, RH) en ik schreven destijds meestal met z’n tweeën. We zochten elkaar regelmatig op om ideeën uit te wisselen. We hadden eerst het refrein. Sandro had gitaarakkoorden die erg mooi pasten bij de zangmelodie. Het couplet bestond in het begin uit een regel en het intro was er nog niet. Aanvankelijk was het ook een intiem liedje, nog niet uptempo zoals het later werd. In de oefenruimte is het verder uitgewerkt tot de versie die later een hit is geworden. Al vroeg hadden we in de gaten dat het iets bijzonders was. We raakten er verslaafd aan, merkten we. We wilden het telkens weer spelen. De tekst gaat over het schuilen in de liefde voor de grote, gemene buitenwereld. Het was iets dat ons destijds bezighield. De ontroering die dat opriep, wilden we verwerken in dat nummer. Op een bepaald moment kwam het moment in zich dat het album echt opgenomen zou worden. Still In Mijwas nog steeds niet klaar. Dave, onze andere gitarist, heeft mij toen opgesloten in zijn appartement bij de Overtoom in Amsterdam. Op een zaterdagmiddag. Hij ging weg, ik kon er niet uit. Ik mocht pas weer weg als het af was. Die middag heb ik het nummer toen inderdaad afgemaakt.”

Het succes

“Achteraf gezien is het grappig dat ik een tijdje vond dat we nieuwer werk op het album moesten zetten. Toen we aan de definitieve opnamen begonnen, waren nummers als Stil In Mij en Alles Of Niets al wat ouder. We waren daarna gewoon verder gegaan met componeren. Moesten we het vroege werk niet schrappen en kiezen voor recenter materiaal? Ik heb mij gelukkig om laten praten, want anders had ons verhaal er vermoedelijk heel anders uitgezien. Het geeft ook aan hoe naïef we destijds eigenlijk waren. We werden puur gedreven door een liefde voor muziek. Met singles maken en hits scoren waren we helemaal niet bezig. We wilden gewoon genoeg songs hebben om een avondvullend optreden te kunnen geven. Haarlem was ondertussen onze tweede woonplaats geworden. We traden er ook veel op. Tijdens een van die concerten stond Wim Richter in het publiek, destijds een beginnende deejay in Hilversum. Hij was heel enthousiast over wat hij zag. Toen ons album af was, heeft hij zijn bevriende collega’s bandjes gegeven. Zoals ook Frits Spits, die destijds nog de Avondspits had. ‘Dit is te gek, een nieuwe Nederlandstalige band, uit Haarlem’, kreeg die te horen. Nog diezelfde avond waren we op de radio. Niet veel later kwam Stil In Mij op single uit. Toen ging het heel snel. Twee weken later was het al een hit. We zijn desondanks drie weken op vakantie gegaan, wat ik me nu niet meer kan voorstellen. Toen we daarvan terugkwamen, zagen we pas echt wat dat nummer losgemaakt had. Het was die zomer overal gedraaid, niet alleen in Nederland, maar ook in Spanje, hoorden we van vrienden. Het overviel ons toch wel een beetje. We konden meteen op tournee, dus moesten we snel aan de slag om die kant van het verhaal verder te professionaliseren. Het was al meteen bij dat eerste optreden merkten wat voor een enorme impact Stil In Mij had. De massale manier waarop het refrein meegezongen werd, leverde een heel bijzonder moment op. Het mooie was dat we dat niet eens zelf zo bedacht hadden. Het ontstond vanzelf, bij het publiek.”

Vinyl

“Ik heb het altijd jammer gevonden dat er geen lp-versie van ons debuut was. Er werd in die periode zo weinig vinyl meer verkocht dat het volgens mij ook nooit een serieuze overweging is geweest. Er is later wel een ‘best of’ als dubbel-lp verschenen, maar dat is toch niet hetzelfde als een echt album. Dat gebeurt nu toch en ik ben daar enorm blij mee. Het is toch ons  belangrijkste album. Alles ziet er ook goed uit. Het is een dubbelaar, met extra tracks. Er staan foto’s aan de binnenkant van de hoes, de teksten zijn afgedrukt. Zoals dat vroeger gebeurde, zoals het eigenlijk hoort.”

De clubtournee

“We doen in mei een clubtournee langs zalen in Den Haag, Groningen, Utrecht en Eindhoven waarbij we ons debuut integraal zullen spelen. Het zijn exclusieve shows voor de fans van nu en de fans van toen die het nog eens mee willen maken. Alle concerten raakten al heel snel uitverkocht. Waar we ons ook enorm op verheugen is ons optreden op het Bevrijdingspop festival in Haarlem, waar we ditmaal de hoofd-act zijn. We speelden daar precies 25 jaar geleden ook, als beginnende band. Het was een van onze eerste grote shows. En juist op die dag, op 5 mei dus, kwam Stil In Mij op single uit. Het is natuurlijk fantastisch om daar 25 jaar later weer te spelen. Wie mij dat in 1994 voorspeld had, had ik voor gek verklaard.”

Nieuw album

“Er komt ook weer een nieuw album aan. We hebben het jubileumjaar in januari afgetrapt met een concert in Paradiso, waar we ook de nieuwe single Eén Nacht Eeuwigheid gelanceerd hebben. De reacties waren goed. Het werd meteen uitgekozen tot Radio 2 Topsong, wat een goede start was. In de komende periode willen we meer singles uitkomen, waarna dit najaar een compleet nieuw album volgt. We hebben er zonder druk van buitenaf aan kunnen werken en we hebben er de tijd voor genomen. Ik ben er erg enthousiast over. Natuurlijk is het geweldig om dit jaar stil te staan bij een debuut dat zoveel voor ons veranderd heeft en nog altijd zoveel voor ons publiek betekent, maar we zijn met net zo veel plezier bezig met nieuwe muziek als 25 jaar geleden. We kunnen dan ook niet wachten om daar mee naar buiten te komen.”

Van Dik Hout na 25 jaar
Reacties