The Legacy of Music
Classic album: Revolver van The Beatles

Classic album: Revolver van The Beatles

23, July 2018

Revolver, de titel van het zevende album van The Beatles, is net geen palindroom, een woord dat van achteren naar voren hetzelfde leest als van voren naar achteren, zoals lepel of negen. De tijdsduur van Revolver, 34:43, is dat wel. Tijdens de opnames in de Londense Abbey Road Studios moest alles wat Lennon, McCartney, Harrison en Starr ook achterstevoren afgespeeld worden. Dat en zes andere leuke feiten over het inmiddels 52 jaar oude prachtalbum van de Britten.

 

Yellow Submarine

 

 

 

#1. LSD-liedje

Albumafsluiter Tomorrow Never Knows is het eerste liedje dat The Beatles voor Revolver opnam. Songschrijver John Lennon liet zich inspireren door de hallucinerende drug LSD, en in het bijzonder Timothy Leary’s boek The Psychedelic Experience: A Manual Based On The Tibetan Book Of The Dead, dat de effecten van LSD beschrijft en stimuleert.

 

Lennon wilde eigenlijk een koor van Tibetaanse monniken onder Tomorrow Never Knows zetten, maar dat kwam er niet van

 

 

#2. Innovatieve achterstevoren opnames

Opgenomen takes achterwaarts afspelen: een even simpel als innovatief idee in de muziek. In de popmuziek gebracht door Paul McCartney tijdens de opnames van Revolver. Elektronische muziek van Luciano Berio en Karlheinz Stockhauzen brachten de bassist op het idee. Een ludieke manier om nieuwe geluiden te creëren die heden ten dage nog altijd door bands wordt toegepast. Volgens Martin moest hij alle opnames van de bandleden achterstevoren afspelen zodat ze konden bepalen wat eventueel bruikbaar was.

 

George Harrisons gitaarsolo in I’m Only Sleeping is achterstevoren ingespeeld en door producer George Martin weer andersom in het nummer gemixt om het een dromerig effect te geven

 

 

#3. De bijdrage van een psychedelische zeehond

Uit een van de achterstevoren afgespeelde opnames voor Tomorrow Never Knows ontstond een zeehondengeluid. Dat is echter niets minder dan het gelach van McCartney met gitaar- en sitarpartijen achterstevoren en op dubbele snelheid afgespeeld, aangevuld met mellotronfluit en viool.

 

#4. De progressie van The Beatles

Interesse in psychedelica, meditatie en exotische (Indische) instrumenten als tanpura, sitar en tabla (o.a. in Love You To) zorgde voor nieuwe sounds in het oeuvre van The Beatles. Hoewel er op Rubber Soul en zelfs Help! al wat progressieve elementen in de popmuziek van The Beatles kwamen, wordt Revolver gezien als de echte start van de psychedelische periode van de band.

 

#5. McCartney’s lekker luide baspartijen

Engineer Geoff Emerick, tijdens de opnames van Revolver assistent van producer George Martin, is verantwoordelijk voor het opvallende basgeluid van McCartney. In plaats van de basversterker via een standaard microfoon op te nemen, gebruikte Emerick een luidspreker om de bas een prominentere plek in het totaalgeluid te geven. Dat is goed gelukt. Luister bijvoorbeeld naar Doctor Robert.

 

Doctor Robert laat Paul McCartneys bas harder kloppen

 

 

#6. Dubbele zangpartijen

The Beatles hielden van koortjes, maar aan dubbele zangpartijen opnemen hadden ze een broertje dood, voornamelijk Lennon. ‘Automatic double tracking’, een uitvinding van Ken Townsend kwam dan ook goed van pas. Door twee tape recorders aan elkaar te koppelen kon de bandleden automatisch dubbele zangpartijen opnemen en hoefden ze niet twee keer een enkele take in te zingen om hetzelfde effect te krijgen. Hier is tijdens de opnames van Revolver – toen deze methode nog hartstikke nieuw was – voor het eerst veel gebruik van gemaakt.

 

#7. Korte, krachtige liedjes

Ruim een half uur is zelfs voor vinyl wat aan de korte kant. Toch staan er veertien liedjes op Revolver. Drie composities hebben een tijdsduur van precies drie minuten (I’m Only Sleeping, Love To You en Tomorrow Never Knows) en twee composities klokken op precies twee minuten (And Your Bird Can Sing, For No One). De overige liedjes zitten allemaal tussen de twee en drie minuten in.

 

 

For No One: alternatieve versie van Paul McCartney

 

 

Revolver is op 5 augustus 1966 in Engeland uitgebracht, verscheen drie dagen later in Amerika en bereikte op beide continenten de nummer-1-positie in de albumhitlijsten. Ook in Australië, West-Duitsland en Zweden stootte Revolver door tot de absolute top.

 

Reacties