The Legacy of Music
Album hoezen geinspireerd op…

Album hoezen geinspireerd op…

23, July 2018

Is het vreemd als Coldplay een beroemd schilderij gebruikt als albumhoes ? Nee… Hier vindt je album hoezen die een homage geven aan beroemde kunstwerken en iconische foto’s, van bijna nabije replica’s of kopieen die een eerbetoon zijn aan de specifieke stijlen van bepaalde kunstenaars.
Van Joni Mitchell’s eerbetoon aan Van Gogh naar The Clash’ London Calling die Elvis eren…We hebben er 8 uitgezocht.
We zijn er zeker van dat er veel, veel meer is. Dus laat je suggesties in de reacties maar horen!

 

 

De hoes van The Clash verwijst naar het debuut album(1956) van The King. Hij staat er wat braafjes op maar op London Calling(1979) slaat bassist Paul Simonon zijn basgitaar kapot. Het toont aan dat The Clash wil teruggrijpen op de puurheid van Rock ‘n’ Roll maar dan wel met het scherpe Punk randje…

 

 

Zowel de hoes als de albumtitel hebben betrekking op Malcolm X. De coverfoto van het klassieke hip-hop album is een verwijzing naar de iconische foto van Malcolm X die door het raam kijkt terwijl hij een M1-carbine geweer vasthoudt. De titel van het album is een referentie naar X’s beroemde frase: “By All Means Necessary”.

 

 

 

Joni Mitchell’s album Turbulent Indigo(1994) werd geïnspireerd door het zelfportret van Vincent van Gogh uit 1889. Het gelijknamige liedje van Joni’s album verwijst naar Van Gogh. Joni Mitchell’s geschilderde afbeelding is een zelfportret van de veelzijdige zangeres.

 

 

 

De cover van het album is ontworpen door art director PeterSaville die bekend werd door de vele hoezen die hij voor het label Factory Records ontwierp. De cover van New Order’s Movement is gebaseerd op een poster van de Italiaanse futurist Fortunato Depero uit 1932.

 

 

 

Joe Jackson’s Body and Soul is een hele dikke knipoog naar de beroemde Blue Note hoes van Sonny Rollins zijn Vol.2. Het is Jackson’s zevende studio album en bevat een mix van pop, jazz en salsa.

 

 

 

De album cover van Madonna’s Celebration is ontworpen door Mr. Brainwash, die twee vroegere foto’s van Madonna combineerde, één uit de cover van Bazaar Magazine uit 1990 en de ander, haar Who’s That Girl portret uit 1987. De foto heeft een opvallende gelijkenis met de door Andy Warhol vervaardigde Marilyn Monroe print. Het is niet verbazingwekkend dat de koningin van de pop ervoor koos om een eerbetoon te geven aan de koning van de Pop Art.

 

 

 

Coldplay’s album Viva La Vida heeft een van de beroemdste schilderijen van de Franse revolutie ‘Liberty Leading the People’ van Eugène Delacroix gebruikt op de cover. De liedjes van het album tackelen de thema’s van vrijheid en geluk en daarom werd dit iconische schilderij gekozen om de geest van het album te vertegenwoordigen.

 

 

 

De titel en omslag zijn beiden een parodie op Herb Alpert’s Whipped Cream & Other Delights. Soul Asylum bassist Karl Mueller poseerde urenlang in een vies ruikende combinatie van zure room, verf, slagroom en zeevruchten voor de hoes van Clam Dip & Other Delights.

 

 

Reacties