Concert-recensie: Iron Maiden Gelredome

Concert-recensie: Iron Maiden Gelredome

2, July 2018

Natuurlijk zijn Iron Maiden-concerten voorspelbaar. Heerlijk voorspelbaar. De band uit Londen verzaakt nooit. Zo ook niet gisteren in een snikheet Gelredome in Arnhem.

Iron Maiden

Tekst: Jean-Paul Heck

Fotografie: Ans van Heck

Je zou verwachten dat de routiniers het een beetje rustig aan zouden doen. Maar nee, Iron Maiden bleek in Arnhem in topvorm te zijn. Beter zelfs dan de laatste jaren. Dat had wellicht te maken met de geweldige setlijst. Natuurlijk geniet het oude materiaal immer voorrang maar de balans tijdens deze tour is smaakvol. Het beestje moet natuurlijk een naam hebben en dit keer werd de tour gekroond als: ‘Legacy of the Beast.’ Een mooie titel die metalgoden volledig waarmaakten. Na het intro van Churchill’s Speech werd het gejaagde Aces High ingezet. Geheel in Roger Waters-stijl vloog er prachtige replica van een Spitfire-vliegtuig over de hoofden van de muzikanten. Met het haast vergeten Where Eagles Dare van het onderschatte album Piece Of Mind werd even diep in het oeuvre gegraven. Vanaf de eerste toon werd duidelijk hoe goed Bruce Dickinson op dit moment bij stem is. Elke hoge noot kwam er vloeiend uit, zonder ook maar een moment te forceren. Wat er daarop volgde was een indrukwekkende ‘greatest hits show’ van een retestrakke band die overigens nergens voorspelbaar werd. Ik vind nog steeds dat Iron Maiden het prima af zou kunnen met het gitaarduo Adrian Smith en Dave Murray en dat ze de aanstellerige Janick Gers helemaal niet nodig hebben. Maar ja, loyaliteit is ook een groot goed.

Tijdens deze tour is de rol van mascotte Eddie opvallend groot en dook het monster meer dan eens op. Aardig hoor maar het waren vooral de zes mannen zelfs die op het scherpste van de snede speelden. 2 Minutes To Midnight werd waarachtig goed gespeeld, zo ook het nog altijd beklemmende Revelations. Natuurlijk kan de band niet ontkomen aan krakers zoals The Trooper, Fear Of The Dark en The Number of The Beast. Daarom was het goed dat Flight Of Icarus weer eens van stal was gehaald. In de finale werd er ruimte gemaakt voor het trage Hallowed Be Thy Name, toch één van de beste tracks die de band ooit opnam.

Iron Maiden