The Legacy of Music
Lenny Kravitz brengt Love and Peace naar Ziggo Dome

Lenny Kravitz brengt Love and Peace naar Ziggo Dome

25, June 2018

Bijna 2,5 uur klinken Lenny Kravitz’ strakke gitaar riffs en funky ritmes door een bijna uitverkochte Ziggo Dome. De van oorsprong New Yorkse Kravitz komt óók in Amsterdam een beetje back to his roots. Dit was namelijk een van dé eerste plekken in Europa, waar hij in 1989 – met toen nog zijn enige album Let Love Ruleop zak – optrad, verteld hij. Zou dit optreden Flowers For Lenny, in plaats van voor zijn dochter Zoë, opleveren?!

 

 

De eerste riffs van Fly Awayzetten het publiek meteen op ‘aan’. Met een gelige Gibson Les Paul in zijn handen staat Kravitz, onder een grote boog, op een verhoging achter de band. Tegen het einde van het nummer vliegt Lenny, met zijn springerige afro, de trap af voor ‘Dig In’en ‘Bring It On’.

Hij lijkt er geen dag ouder op geworden te zijn. Still on top als een jonge rockgod in zijn skinny leather jeans. Misschien dat zijn ogen inmiddels wel wat zijn gaan hangen; het merendeel van zijn show heeft hij namelijk zijn sunglassesop. Het publiek zit een beetje tussen zijn geschatte leeftijd, zo’n twintig jaar jonger, en zijn échte: toch werkelijk 54 jaar om precies te zijn.

 

Love and Peace

“I don’t need your warmachines’’, roept Lenny door de microfoon, voordat hij met zijn band de Le Guess Who-cover ‘American Woman’ inzet. Le Guess Who schreef dit nummer destijds als een protestsong tegen de Vietnamoorlog. Buiten dat Kravitz al compleet zijn eigen draai heeft geeft aan dit ‘love and peace’nummer uit de Woodstocktijd, krijgt het nummer tegen het einde nóg een andere draai en gaat het over in reggae. Dit sluit mooi aan op Lenny’s tweede cover vanavond: Get Up Stand Up van Bob Marley.

 

Spirituele praat

‘’Amsterdam, ik ben blij om hier weer te zijn.” Kravitz lijkt even aan een standaard artiestenpraatje te beginnen, maar schakelt dan over naar zijn spirituele visie op de ‘moeilijke en uitdagende wereld’. “De enige oplossing en het enige antwoord op de wereld van nu is liefde.” Zou dit een intro zijn naar Let Love Rule? Nee. Hij heeft het erover dat veel mensen tegenwoordig alleen maar geven om hun ego en macht. “Ze rusten niet genoeg en nemen geen tijd om op zichzelf te reflecteren. Daardoor blijven ze bullshit in onze wereld stoppen.”

Dat het genoeg is, geeft Lenny aan met ‘It’s Enough’, een nummer van zijn nieuwe album ‘Raise Vibration’, dat in september uitkomt. Hierop volgt ‘Low’, ook nieuw en heerlijk swingend. Lenny verdwijnt even van het podium. Wat blijkt: It Ain’t Over Till It’s Over. Tijdens een toverachtige intro, voor het gelijknamige nummer, is hij in sparkly glitterjasje terug.

 

 

Zoete woorden

Zijn elektrische gitaar wordt bij Can’t Get You Off My Mind en Believeingeruild voor een akoestische. De swingende sfeer wordt door deze ballads wat teruggebracht naar een wat rustigere en daarna weer wat opgezweept met ‘I Belong To You’. Hier kruipen de stelletjes ook wat dichter bij elkaar door de zoete romantische woorden van Kravitz.

Daarna maakt de show een sprint met ‘Always On The Run’ – waar iedereen heerlijk op los kan gaan met de tekst: ‘my mommaaaa saaaid’ – en de track‘Where Are We Runnin’. Lenny vraagt de zaal of ze het leuk zouden vinden ‘om zijn band te ontmoeten’. Hij stelt zijn bandleden vervolgens vol waardering vol, waaronder zijn ‘godin op de basgitaar’.

 

Off-setlist

“Als we het verkloten, blijven jullie aardig, toch?!”, zegt Lenny, voordat ze off-settlistgaan met het super catchy‘Tunnel Visions’ van het album Circus uit ’95. Tijdens ‘The Chamber’, speelt de trompettist een waanzinnige solo op Kravitz’ ‘plekkie’ onder de boog.

Het concert lijkt ten einde te zijn met ‘Again’. Lenny zingt de woorden see you againen hij houdt zijn gitaar de lucht in als afscheidsgebaar. Hij rent een aantal keer van de ene naar de andere kant van het podium om afscheid te nemen van het publiek en verdwijnt van het podium.

 

Verdiende bloemen voor Lenny?!

We’ll be waitinghoor, Lenny, op je toegift. Achter zijn piano speelt hij ter afsluiting nog zijn hit ‘I’ll Be Waiting’.  Daarna kan het publiek ook nog even los met Let Love Rule, waar hij ze de kanst geeft keihard mee te brullen door de microfoon die hij boven het publiek houdt. En onder het mom van save the best for last: wordt natuurlijk afgesloten met all-time favoriteAre You Gonna Go My Way’. Tijdens het instrumentale slot, neemt hij zelfs nog even de tijd om de fans op de voorste rij te voorzien van handtekening op tickets, cd’tjes en verloren papiertjes uit hun zakken. De in de hippietijd opgegroeide Lenny, laat iedereen hiermee met liefdevolle en vredige gevoelens naar huis gaan. Flowers For Lenny? Zeker weten!

 

Recensie geplaatst met vriendelijke toestemming van het tijdschrift Soundz

https://www.soundz.nl/concertverslagen

Reacties