The Legacy of Music
Ben Liebrand: verrassing en herkenning op Let’s Dance

Ben Liebrand: verrassing en herkenning op Let’s Dance

22, November 2017

Ben Liebrand geldt als een van de absolute grondleggers in de Nederlandse dance scene. Eind jaren zeventig draaide hij al in clubs in Nijmegen. In de jaren daarna maakte heel Nederland kennis met de mixen die hij verzorgde voor Veronica radio. Vooral de Grandmix, die hij traditioneel aan het eind van het jaar maakte, werd door talloze luisteraars gekoesterd. Ben Liebrand scoorde daarnaast internationale hits met remixen voor o.a. Phil Collins, Sting, Salt-n-Pepa en MC Miker G & DJ Sven. Een serie cd-compilaties met zijn werk is al even succesvol. Op 17 en 18 november was hij deejay in de grootste discotheek van Nederland, tijdens het Let’s Dance event in de Ziggo Dome.

 

 

Tekst: Robert Haagsma

 

Je hebt gedraaid op de twee Let’s Dance avonden in de Ziggo. Op wat voor een manier leef je daar naartoe? Hoe bereid je je voor op z’n evenement?

“De set-lengtes zijn erg compact. Dat is de reden dat ik afgelopen jaar besloot alle tracks tot de absolute essentie in te korten. Dat resulteerde in complexe combinaties van muziek en acapellas waarbij elke minuut weer een ander nummer te horen is. Dat heet nu een speed-set, waarbij ik toch echt wil benadrukken dat alles live en zonder auto-sync-functie wordt gemixt.”

 

Ik verwacht natuurlijk niet dat je gaat onthullen wat je allemaal gaat draaien, maar kun je misschien een track noemen waarvan je zeker weet dat die in de set zit? En kun je ook uitleggen waarom die voor jou essentieel is?

“Zoals net uitgelegd, zijn ze eigenlijk allemaal essentieel, waarbij de onverwachte combinaties, die toch wonderwel samen blijken te gaan, mijn voorkeur hebben.”

 

 

Je bent al deejay sinds de late jaren zeventig. Wat is er in die periode veranderd als het gaat om mixen?

“Na 25 jaar mixen met vinyl bracht in 2001 de Pioneer CDJ serie uit. Digitaal mixen met behoud van de originele toonhoogte gaf eindelijk de vrijheid waar ik al jaren op wachtte.”

 

Zou je uit kunnen leggen wat kenmerkend is voor jouw manier van mixen. En hoe dit te werk gaat?

“Ik geniet ervan om combinaties te maken die onverwacht zijn, maar toch perfect met elkaar klinken. Dit is een genot voor de mixliefhebber. Tegelijkertijd spreekt het ook dat deel van het publiek aan dat niet eens weet wat mixen inhoudt. Voor hen is het een trip langs memory lane waarin het ene moment van herkenning moeiteloos gevolgd wordt door het volgende moment van herkenning.”

 

Ik heb begrepen dat rond de Let’s Dance avonden ook een Let’s Dance Edition cd van jou uitkomt. Wat was het idee erachter? Wat kun je vertellen over de samenstelling?

“Om de aan de vele verzoeken voor een release te kunnen voldoen heb ik de hoogtepunten uit de sets van vorig jaar en dit jaar tot twee mixen gecombineerd. De volledige single versies krijgt men er ook bij.”

 

 

Je hebt natuurlijk ooit vinyl gedraaid. Neem aan dat je tegenwoordig alles digitaal doet. Is er een kans dat je ooit terugkeert naar vinyl? Wat is voor jou het verschil daartussen?

“Vinyl heeft volledig terecht een hoog nostalgisch gehalte. Dat hebben typemachines ook. Daar blijft het dan ook wel bij, want de techniek is inmiddels al weer zoveel verder. De deejays die zich vastbijten in vinyl zijn meer geïnteresseerd in nostalgie dan in wat anders, want voordelen heeft het echt niet meer.”

 

Waar ben je nu mee bezig en wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?

“Eerst de Let’s Dance cd-box. Dan de Grandmix 2017, gevolgd door Grand 12 Inches 16 en Grand House Classics 2. Het wordt weer druk druk druk!”

 

Nederland heeft een bijzondere reputatie als het om dance gaat, vanwege de vaak baanbrekende evenementen en de deejays die bijna jaarlijks hoog op de polls terechtkomen. Waar heeft ons land voorsprong op veel andere landen aan te danken, volgens jou?

“De geschiedenis laat een hele waslijst aan grootheden zien die allen zijn begonnen naar aanleiding van mijn vroege mixwerk, zoals Ferry Corsten, Tiësto, Dano en Armin van Buuren. Ikzelf heb mij dat destijds absoluut niet gerealiseerd. Feedback via social media was er toen nog niet. Zo’n invloed proberen te hebben was ook helemaal niet iets waar ik mee bezig was. Mij ging het om de muziek die ik gaaf vond. Door middel van het mixen kon ik de dansvloer op een slimme manier volhouden en met soepele, vaak onopgemerkte overgangen de beste muziek introduceren bij zoveel mogelijk mensen. Mijn passie delen in the mix!”