The Legacy of Music
Europe’s The Final Countdown: de mythes ontrafeld

Europe’s The Final Countdown: de mythes ontrafeld

6, October 2017

Onlangs plaatsten we een kort bericht over The Final Countdown op onze Facebookpagina. Hierdoor ontstond bij de achterban enige twijfel over wie het liedje nou geschreven heeft: zanger Joey Tempest of toetsenist Mic Michaeli? Om alle mythes de wereld uit te helpen, belden we zelf met Tempest.

 

 

 

 

tekst: Patrick Lamberts

 

Tudududuuu, tududututuuu! Wie kent het wereldberoemde intro van Europe’s The Final Countdown nou niet? Het symfonische rocknummer dat in 1986 is uitgebracht, heeft in 25 landen op nummer 1 gestaan, waaronder vier weken lang in Nederland. De aanstekelijke track met onuitwisbaar keyboardloopje en geweldige gitaarsolo bleef zestien weken in de Nederlandse Top 40 hangen en het gelijknamige album heeft in ons land de gouden status behaald.

 

 

De officiële videoclip van The Final Countdown

 

 

Beschouw je The Final Countdown als Europe’s belangrijkste album?

“Eerlijk gezegd denk ik dat Wings Of Tomorrow nog belangrijker voor ons is geweest, omdat we ons daarmee als liedjesschrijvers en muzikanten begonnen te ontwikkelen en we ineens grotere tournees konden doen. Liedjes als Scream Of Anger en Open Your Heart bewezen dat we steeds beter werden in het uitwerken van liedjes. Ze zorgden er voor dat er interesse kwam uit Amerika. We tekenden zelfs bij CBS Records. Maar ook in Duitsland vielen we op, bijvoorbeeld bij Dieter Dierks, de producer van Scorpions. En Bruce Fairbairn, Bon Jovi’s producer, toonde interesse dankzij Wings Of Tomorrow. Uiteindelijk mocht Kevin Elson ons volgende album The Final Countdown produceren. En dat album, met de gelijknamige single, opende nóg meer deuren. Ineens vlogen we de hele wereld over. Dus dat is ook absoluut een heel belangrijk album voor ons. Maar qua bandprogressie was Wings Of Tomorrow het belangrijkst, omdat invloedrijke mensen uit de muziekbusiness ons erdoor ontdekten.”

 

Maar met The Final Countdown kon echter niemand meer om Europe heen.

“Dat was natuurlijk fantastisch, want we wilden net als Deep Purple de hele wereld over en dat lukte dankzij dat nummer en dat album.”

 

Het bekende keyboardloopje vormt de basis van het nummer: wie heeft dat nou bedacht?

“Die riff schreef ik toen ik nog naar school ging. Ik was in de kelder van mijn ouders’ huis en had een keyboard van toetsenist Mic Michaeli geleend. Hij zat toen nog niet in de band, maar was de enige in mijn omgeving van wie ik wist dat hij een keyboard had. Ik probeerde van alles uit en in het midden van de nacht bedacht ik ineens die riff, waarvan ik meteen een korte demo maakte. Die demo is vervolgens jarenlang onaangeroerd gebleven.”

 

Bleef dat deuntje meteen in je hoofd zitten?

“Nadat ik het geschreven had, is het nooit meer aan mijn gedachten ontsnapt. Dat ik er iets mee wilde doen, stond meteen buiten kijf, maar ik wachtte het juiste moment af. Pas tijdens het schrijven van het derde Europe-album, dat The Final Countdown is geworden, kon ik er iets substantieels van maken. Mic, die inmiddels bij de band betrokken was, heeft uiteindelijk de toetsenpartij – die ik dus heb bedacht – voor het album ingespeeld.”

 

De songtekst van The Final Countdown, die over een lancering van een spaceshuttle gaat, schijnt geïnspireerd te zijn door David Bowie’s Space Oddity. Klopt dat?

“Ik heb de ruimte en het heelal altijd al fascinerend gevonden. Een van de eerste singles die ik kocht, was Space Oddity van David Bowie. Hij haalde in nummers als Starman wel vaker ruimtethema’s aan. Toen ik de songtekst van The Final Countdown schreef, was ik 22 of 23 jaar en was Bowie en specifiek Space Oddity inderdaad een inspiratie voor de songtekst. Het nummer Pictures, van ons nieuwste album Walk The Earth, is qua songtekst een direct vervolg op het verhaal en de karakters uit The Final Countdown die in 1986 de Aarde hebben verlaten. Pictures beschrijft hoe het nu met ze gaat.”

 

Op welke manier heeft Kevin Elson, die het album The Final Countdown heeft geproduceerd, invloed gehad op het titelnummer?

“Ik had een demoversie van The Final Countdown. Voordat de albumopnames begonnen, speelde we die vaak met de band door. Toen Kevin erbij kwam als producer had hij er een aantal ideeën over, maar hij was vooral bezig met het creëren van de juiste sound. Tijdens de opnames wist hij bovendien het beste uit onze performances te halen. Qua vorm is er ten opzichte van de demo echter weinig veranderd, dus daar heeft Kevin geen invloed op gehad.”

 

 

Hoe speel je het Final Countdown loopje?

 

 

Hoe kijk je op die periode terug, toen de band wereldwijd werd gelanceerd?

“Dat was een geweldige tijd. We droomden er al tijden van om met de band de hele wereld over te toeren. Dat lukte ineens. Het was het begin van een heleboel mooie herinneringen en avonturen. Maar het was tegelijkertijd één groot circus, want iedereen wilde iets van ons. Een fantastische, maar compleet chaotische tijd dus! Wat dat betreft is het heden een stuk overzichtelijker. We hebben tegenwoordig alles in eigen hand, ook onze muziek. We werken nog steeds keihard, maar nemen soms de nodige pauze om tijd met onze families door te brengen.”

 

 

 

 

Welke vijf nummers van Europe gun je net zoveel aandacht als The Final Countdown?

“Walk The Earth, het titelnummer van ons nieuwe album, vind ik het beste nummer dat we in twintig of dertig jaar tijd hebben uitgebracht. De melodieën, de groove, de songteksten: alles grijpt mooi samen.”

 

Walk The Earth

 

“Last Look At Eden uit 2009 was een belangrijk album voor ons. Het was het begin van de huidige versie van Europe. Vanaf toen hadden we een helder beeld van onze moderne sound. Het titelnummer spelen we graag live, vanwege het tempo, de swing en de groove.”

 

Last Look At Eden

 

“Bring It All Home, het slotnummer van Bag Of Bones uit 2012, staat nog altijd op mijn iPhone. Ik luister er regelmatig naar tijdens het vele reizen. Dat lied schreef ik na het zien van de film The Last Waltz, een documentaire over het allerlaatste concert van de band The Band. Als we met Europe over tien, twintig of dertig jaar onze laatste show spelen, dan gaan we dit nummer zeker doen.”

 

Bring It All Home

 

“Van de oudere liedjes vind ik Open Your Heart van Wings Of Tomorrow uit 1984 een belangrijke song. De structuur en de gitaarsolo vind ik mooi. En met de stukjes vlak voor het refrein, waar ik ‘when angels come knocking at your door’ zing, heb ik mezelf zelfs verrast. Ik vind het na al die jaren nog steeds geweldig.”

 

Open Your Heart

 

“Van ons debuut uit 1983 wil ik Seven Doors Hotel noemen, want dat nummer heeft voor ons de deuren geopend naar China en Japan. Zeker in Japan is het uitgegroeid tot een soort volkslied. Het is beïnvloed door Britse bands, klassikale muziek en de vreselijk slechte B-horrorfilm Beyond, haha!”

 

Seven Doors Hotel

 

 

http://europetheband.com