The Legacy of Music
De verhalen achter Eddie Van Halen’s solo op Beat It.

De verhalen achter Eddie Van Halen’s solo op Beat It.

1, October 2017

Michael Jackson’s Beat It was een cruciale single in het enorme succes dat hem ten deel viel. Met de Rock-R&B crossover single  bereikte Jackson niet alleen zijn eigen publiek maar vooral ook de enorme mainstream. Op het nummer speelt een van de meest geliefde rock-gitaristen de solo: Eddie Van Halen…en hij niet alleen.

 

 

Jones spoort Michael aan om een rock-song in de geest van The Knack’s My Sharona te schrijven. Jackson is nooit geïnteresseerd geweest in rock maar benadert het net even anders. Jackson: ‘Ik wilde een nummer schrijven, een nummer dat ik zou kopen als ik naar de winkel zou gaan om een stevige single te kopen’.

Op Michael Jackson’s Beat It is de beroemde solo van Eddie Van Halen. Hij werd er nooit voor betaald of het moeten de 2 sixpacks zijn geweest die producer Quincy Jones voor hem had meegenomen. Eddie herinnert zich: ‘Ergens in de zomer van 1982 word ik gebeld. Ik neem op en vraag wie er aan de andere kant van de lijn zit. Je spreekt met Quincy Jones! roept iemand door de telefoon. Wie? zeg ik en ik hang op. Jones probeert het nog een paar keer en pas bij de 4e keer dacht ik, ik word niet in de maling genomen. Het is hem echt’.
Van Halen stemt na aandringen van Jones toe om de solo in te spelen maar wel onder voorwaarden. Hij wil geen credits op de hoes vermeld zien en hij hoeft er niks voor te hebben. Eddie: ‘Ik dacht nog wie gaat er nou achter komen dat ik die solo speel? Misschien dat Michael mij achteraf wat danslessen kan geven…’.

 

Over hoe de solo tot stand komt, zijn 2 verhalen bekend.

Van Halen arriveert bij de Westlake Audio studio’s in Hollywood waar hij wordt ontvangen door Jones. Jackson is niet aanwezig. Hij is stem opnames aan het doen met Steven Spielberg voor het E.T. verhalenboek in een studio iets verder op. Jones laat Eddie het originele stuk horen waarop deze hem vertelt het toch niet te kunnen doen. Eddie: ‘Het was onmogelijk om over dat nummer een solo te spelen’. En dus vroeg ik Jones het nummer opnieuw te arrangeren’. Op dat moment stapt Jackson de studio binnen. Eddie: ‘Ik vertelde Michael dat het nummer anders moest als hij de solo wilde. En hij reageerde heel relaxed. Hij vond dat ik dat moest doen om de solo volledig tot zijn recht te laten komen’.
Het 2e verhaal komt uit de mond van Toto’s gitarist Steve Lukather. Deze wordt vaak door Jones gevraagd om samen met de andere Toto leden, Jeff -en Steve Porcaro, sessie werk te doen. Eddie vraagt Jones wat er van hem verwacht wordt maar omdat Jackson niet aanwezig is, geeft Jones aan dat hij maar even wat moet gaan spelen. Eddie speelt een paar echte hardrock getinte solo’s en vertrekt weer. Jones is niet tevreden. Hij roept de hulp in van Lukather. Deze krijgt de opdracht van Jones de solo passend te maken voor het nummer. Na uren in de studio bezig te zijn geweest lukt het. Lukather: ‘Het arrangement van de solo is uiteindelijk van mij maar Eddie krijgt alle credits’.

 

 

Tijdens de opnames van Eddie’s solo gebeurt iets geks. Terwijl hij in de studio zijn gitaar laat scheuren, vliegen de monitor-speakers in de controlekamer in de fik. Een technicus moet de brandende speakers met een brandblusser uitdoven. Op Beat It is net voor de solo begint het kloppen op een voorwerp te horen. Alsof er iemand op de deur klopt. Sommigen denken dat dat het iemand is die tijdens de solo op de studiodeur bonkt. Anderen beweren dat het Eddie is die zich kwaad maakt op de studio technicus en daarom op zijn gitaar klopt. Maar het geluid hoorbaar op 2:45 minuten wordt gemaakt door Michael zelf die op een kist klopt. Op de (binnen)hoes wordt Jackson hiervoor ook genoemd. Van Halen is uiteindelijk 2 uur in de studio. Het inspelen van de solo duurt ongeveer 20 minuten.

 

Later komt uit dat het Eddie Van Halen is die de spetterende solo doet op Beat It. Hij is vooral bang voor de reactie van zijn bandleden gezien de afspraken die in de band bestaan. Maar in plaats van een crisis vinden ze het te gek en vragen ze zich af waarom hij geen vergoeding heeft gevraagd. Eddie: ‘Ik werd niet gebruikt natuurlijk. Ik wist wat ik deed en ik doe niks als ik het niet wil’.

 

Beat It is de derde single die wordt uitgebracht van de klassieker Thriller. Nadat Billie Jean op #2 is geëindigd, behaalt Beat It wél de hoogste positie in de Nederlandse Top 40.

 

 

bronnen:

SaveSave

SaveSave