The Legacy of Music
41 belangrijke momenten in de geschiedenis van de popmuziek

41 belangrijke momenten in de geschiedenis van de popmuziek

10, June 2017

Rock ‘n’ roll heeft in meer dan 60 jaar een lange weg afgelegd sinds Elvis zijn eerste stap in de Sun Studio’s zette.
We kozen 41 momenten die de populaire muzikale geschiedenis vormden – en ons leven veranderden.

 

 

 

1.

1954: Elvis Presley neemt ‘That’s All Right Mama’ op in de Sun Studios in Memphis
Het is de oerknal van de Rock ‘n’ roll. Een 19-jarige vrachtwagenchauffeur voldoet aan de droom van producent Sam Phillips om ‘een witte kerel te vinden die zingt als een donkere zanger’. Er waren rock ‘n’ roll opnames voor deze, bijna allemaal door zwarte artiesten, maar dit is het moment dat de embryonale vorm zijn perfecte belichaming vond.

 

 

2.

1955: Chuck Berry’s ‘Maybellene’ wordt uitgebracht
‘Maybellene’ was Berry’s eerste lofzang op auto’s en meisjes, twee pijlers van de Amerikaanse rock ‘n’ roll. Zijn gitaar- en liedjesstijl waren van grote invloed op de muziek van de Beatles, Bob Dylan, Rolling Stones, Beach Boys en Bruce Springsteen.   

 

 

3.

1958: Elvis gaat het leger in Toen hij op zijn 23e zijn dienstplicht moest vervullen, was Elvis’s openlijk seksuele energie nog steeds de oorzaak van het massale morele pandemonium. Maar toen hij twee jaar later uit het leger kwam, was hij niet langer de Rock ‘n’ Roll god die hij de jaren ervoor was geweest. De tranentrekker ‘It’s Now or Never’ was het moment dat de eerste rock ‘n’ roll rebel een MOR-entertainer werd.      

 

 

4.

1960: Radio Veronica start met uitzenden
Voor de Nederlandse muziek-cultuur is 17 mei 1960 een belangrijke dag. Radio Veronica ging toen definitief van start. De zender (die hun programma’s vanaf een schip op de Noordzee uitzond) werd enorm populair bij de jeugd, kwam als eerste met een hitlijst, introduceerde jingles om programma’s en diskjockey’s direct herkenbaar te maken en bracht het fenomeen ‘Drive-inshows’ voort.

 

 

5.

1961: The Miracles’ ‘Shop Around’ verschijnt De eerste hit die het label Tamla Motown voortbracht. Het pop-soul label van Berry Gordy uit Detroit produceerde meer dan 100 singles en bracht onder andere grootheden voort als Stevie Wonder, de Supremes en de Temptations. Gedoopt als de Hit Factory heeft het het pop decennium meer bepaald dan elk ander label.   

 

 

6.

1962: Phil Spector brengt de Wall of Sound
Spector was de eerste producent – en tiran – die zijn groepen en artiesten behandelde als een ander onderdeel van het productieproces. Op de multi layered ‘wall of sound’ liedjes zoals bijvoorbeeld de Crystals’ ‘He’s a Rebel’ en de Ronettes’ ‘Be My Baby’, was hij de eerste die pop-producties een gezicht gaf. 

 

 

7.

1962: James Brown: Live at the Apollo
Het eerste miljoen-verkopende Rhythm & Blues album, en een dynamische moment opname van de grootste soul act die ooit de planken betrad. Brown’s invloed op moderne muziek is onmetelijk en verklaart daarmee zijn legacy.  

 

 

8.

1964: De Beatles veroveren Amerika In 1964 waren ze al op Ed Sullivan’s televisieprogramma te zien. De volgende maand schoot ‘I Wanna Hold Your Hand’ naar de top van de Amerikaanse charts, snel gevolgd door hun vier eerdere singles. In maart 1964 bezetten ze de gehele top 5 van de Amerikaanse hitlijst. Beatlemania is geboren.  

 

 

9.

1964: Rolling Stones in het Kurhaus Het was het eerste optreden van de Stones in Nederland. André van Duin(!) stond o.a. in het voorprogramma en Jos Brink was de presentator. Maar doordat de Stones niet op tijd begonnen en het voorprogramma maar bleef duren, nam de onrust in het publiek toe. Op het moment dat de band begon brak de hel los. Stoelen, flessen, schoenen vlogen richting het podium en enthousiaste fans klommen op het podium om vervolgens de eerste stage-dive ooit in Nederland uit te voeren. Na 4 nummers vluchtten de Stones het Kurhaus uit. De beelden gingen de hele wereld over.  

 

 

10.

1965: Bob Dylan brengt ‘Like a Rolling Stone’ uit Net zo belangrijk als de eerste single van Presley was Dylan’s 6 minuten durende single en het betekende het einde van de drie-minuten-pop-single formule. Het hoogtepunt van Dylan’s meest intensieve creatieve periode en de geboorte van het moderne rocklied zoals we het kennen.   

 

 

11.

Juli 1965: Dylan speelt op het Newport Folk Festival In leren jas met een elektrische gitaar liep Dylan het podium op. Een storm van verontwaardiging brak los bij de eerste aanslag op het instrument. Als intentieverklaring was het direct en provocerend en, terwijl het publiek joelde en Pete Seeger de elektrische kabels uit de stopcontacten probeerde te trekken, verwees Dylan het protest-folk tijdperk naar de geschiedenisboeken.  

 

 

12.

1965: The Who: ‘My Generation’ & The Rolling Stones’ ‘(I Can’t Get No) Satisfaction’
The Who was de meest agressieve Britse groep van de jaren zestig. Pete Townshend, gekleed in Union Jack pakken, sloeg zijn gitaar regelmatig aan diggelen en schreef liedjes die van de tienerfrustraties perfect verwoorden. ‘My Generation’ blijft een van de belangrijkste momenten in de Britse pop, en een van de meest krachtige statements van de agressieve Mod cultuur die ooit aan vinyl is toevertrouwd.Keith Richards creëerde een van de beroemdste riffs in rock en een nog steeds jeugdige Jagger klinkt plotseling verveeld en humeurig. Ze braken ermee door in Amerika en werden definitief een van de grootste bands ooit.   

 

 

13.

1966: De Beatles nemen ‘Tomorrow Never Knows’ op Vergeet het licht overschatte Sgt. Pepper’s album. Aan het einde van Revolver zit het schitterende ‘Tomorrow Never Knows’ verstopt, een psychedelische trip omgezet in een popliedje. Dit was het moment dat de Beatles psychedelisch werden.

 

 

14.

1966: Brian Wilson maakt Pet Sounds
Brian Wilson creëerde thuis in zijn studio een blijvend meesterwerk. Droevige liedjes gebonden aan de meest ingewikkelde arrangementen verstomde de rest van de band, alhoewel hun vocale harmonisatiezang nog nooit zo subliem klonk. Het werd gevolgd door ‘Good Vibrations’, een popliedje dat heel dicht de perfectie benaderde.   

 

 

15.

1967: De Velvet Underground & Nico LP
Al opgenomen in New York in 1966 maar pas een jaar later uitgebracht. Het debuutalbum van de Velvet Underground was de tegenstelling van het LSD-geoptimaliseerde positivisme dat West Coast rock van Amerika kenmerkte. Rechtgeaarde, repetitieve rock met onderwerpen zoals heroïnegebruik en sadomasochisme. Het werd geproduceerd door Andy Warhol en verpakt in zijn nu bekende hoes met banaan. Leek in eerste instantie te floppen maar wordt nu door velen beschouwd als een van de meest invloedrijke rockplaten die ooit zijn gemaakt.   

 

 

16.

1969: Jimi Hendrix speelt ‘The Star Spangled Banner’ op het Woodstock Festival  Woodstock, dat een half miljoen rock fans trok, was de meest dramatische massabijeenkomst van het hippie tijdperk en het begin van het einde van datzelfde ideaal. Hendrix’s aanslag op het Amerikaanse volkslied werd destijds geïnterpreteerd als een politieke verklaring tegen de Vietnam-oorlog, maar achteraf gezien kan deze worden gezien als een zwanenzang voor het tijdperk van vrede en liefde en voor Hendrix zelf. Hij stierf het volgende jaar.  

 

 

17.

1969: Het eerste album van de Stooges  De grootste en meest invloedrijke garageband ooit, Detroit’s The Stooges, maakte verstrooide en vuige rock ‘n’ roll zoals niemand anders dat ooit had gedaan. Geleid ​​door Iggy Pop, de meest zelfvernietigende showman die rock heeft voortgebracht. Het debuutalbum blijft het sjabloon voor punkrock in al zijn manifestaties, van de Sex Pistols tot the White Stripes.   

 

 

18.

1970: Black Sabbath’s eerste plaat Hoewel rockcritici de Kinks hun ‘You Really Got Me’ uit 1964 aangeven als de eerste heavy metal single, is dit het moment dat het genre werd gedefinieerd in al zijn glorie. Vier harige jongens uit Birmingham zingen onwaarschijnlijke liedjes over Satan, de dood en de apocalyps op zware herhalende riffs. Een genre is geboren.    

 

 

19.

1970: de start van Toppop  Het was het eerste wekelijkse popprogramma op de Nederlandse televisie. De AVRO zond het programma uit van 22 september 1970 tot en met 27 juni 1988. Toppop was voornamelijk gevuld met beelden van popartiesten die in de Toppop-studio hun nieuwste hit playbackten. Het idee voor het programma was afgekeken van het Britse Top of the Pops. Ad Visser verzorgde, tot 1985, de presentatie van AVRO’s Toppop. Na Vissers afscheid presenteerden Kas van Iersel , Léonie Sazias en Bas Westerweel het programma.       

 

 

20.

1971: Marvin Gaye: What’s Going On?  Een van de weinige gevallen van een artiest die totale creatieve controle heeft en een meesterwerk produceert. Afgewezen door Berry Gordy, Gaye’s baas bij Motown, en betiteld door Gordy als commerciele zelfmoord, was dit het eerste soul conceptalbum dat Vietnam, racisme en ‘inner-city’ strijd aanpakte. Een enorme hit, het heeft de weg gebaand voor de radicale jaren zeventig soul van Sly Stone, Curtis Mayfield en Stevie Wonder. 

 

 

21.

1971: King Tubby en Lee Perry creëeren het sjabloon voor moderne dansmuziek Osbourne Ruddock, aka King Tubby, was een ingenieur die in de midden jaren zestig met echo- en bandvertraging experimenteerde toen hij een van de grootste mobiele geluidssystemen van Jamaica beheerde. Dub werd geboren en vond zijn meest innovatieve producent in Lee Perry, die zo invloedrijk was op de manier zoals bijvoorbeeld Brian Wilson, George Martin of Phil Spector. Moderne dansmuziek zoals we het kennen begint hier.   

 

 

22.

1972: David Bowie creëert Ziggy Stardust  Bowie vertelde begin jaren 70 aan een interviewer: ‘Ik ben homo, en altijd geweest.’ Wat de waarheid van de verklaring ook is het kondigde de aankomst van zijn androgene alter ego aan die gestalte kreeg in juni 1972 op Ziggy Stardust & the Spiders From Mars. De eerste van Bowie’s vele exotische personages en het moment dat glamrock werd gelanceerd. Misschien wel het meest invloedrijke album van het decennium.   

 

 

23.

1974: Kraftwerk releast ‘Autobahn’  Kraftwerk signaleerde de komst van het computer tijdperk en creëerde gecomputeriseerde pop in hun state-of-the-art studio in Düsseldorf. Deze 22-minuten opus over de eentonigheid van het Duitse snelwegsysteem bereikte de Amerikaanse en Britse hitlijsten in een bewerkte versie en zou daarna van en enorme invloed en inspiratie op genres als hiphop, house en techno zijn.  

 

 

24.

1975: Bob Marley & The Wailers: ‘No Woman, No Cry’ uitgebracht Bob Marley & de Wailers’ eerste hit single, en het begin van Marley’s periode als internationale reggae-ster. Hij is net zo’n belangrijke katalysator als Dylan of Lennon en hij blijft de enige reggae artiest die deze iconische status wist te behalen. Zijn dood in 1981 beroofde de muziek van een internationaal icoon.   

 

 

25.

1975: Patti Smith’ Horses  Met als hoesfoto een van de meest iconische beelden van fotograaf Robert Mapplethorpe (het scherpe portret van Smith in een oversized wit shirt) brengt Horses mystiek, poëzie en proto-punk rock. De plaat blijft opmerkelijk in zijn lyrische ambitie en rauwe muzikale eenvoud en signaleert het komende punk-tijdperk.   

 

 

26.

1977:  Saturday Night Fever
Travolta en de Bee Gees brengen de disco bovengronds. De film die, weliswaar handig maar voorspelbaar, de downtown-disco scene van New York neer zette, laat een met zichzelf worstelende witte acteur en een niet zo hippe vocale groep zien in de voorhoede van een mondiaal dansfenomeen. De meest verkochte soundtrack ooit.  

 

 

27.

1977: God Save the Queen nummer 1 in Engeland 
Punk: Ruwe vorm van rockmuziek die opkwam in de tweede helft van de jaren zeventig. Oorspronkelijk een zowel muzikaal als sociaal verschijnsel dat zich in de periode 1976/1977 manifesteerde als een reactie op de uit-ontwikkelde, van haar bronnen en milieu vervreemde, gekunstelde popmuziek. Op het hoogtepunt van de jubileumvieringen van de Engelse Koningin werd de Sex Pistols ‘single zo onuitsprekelijk geacht dat werknemers in de platenperserijen weigerden deze te maken en officiële hitlijsten-samenstellers de chart positie van het nummer niet wilde erkennen.    

 

 

28.

1978: Brian Eno releases Ambient 1: Music For Airports  Het moment dat textuur in plaats van lied een essentieel element werd in moderne pop. Music For Airports is het eerste experiment van Eno met het begrip ambiance of moods. Zijn invloed, net als de muziek die hij produceerde, was langzaam en doordringend, maar is hoorbaar bij velen; van U2 tot Massive Attack.  

 

 

29.

8 December 1980: De moord op John Lennon
Mark Chapman’s moord op John Lennon voor de deur van de ster schokte de wereld. Chapman was een gestoorde fan en werd zelf beroemd. ‘De wereld is niet zoals de jaren zestig’, zei Lennon in zijn laatste interview voor zijn dood. ‘De wereld is veranderd.’ De eerste, en meest bizarre manifestatie van de donkere kant van onze obsessie met muziekberoemdheden.  

 

 

30.

1981: Grandmaster Flash’s ‘Adventures on the Wheels of Steel’
 Rap’s tweede ‘landmark’ na Rappers Delight van Sugarhill Gang. Wel de eerste die samples gebruikte. Stukken van liedjes van Queen, Blondie en Chic werden gecombineerd in een lange, naadloze groove van DJ Flash. ‘The Message’, dat het daaropvolgende jaar werd uitgegeven, was aan beide kanten van de Atlantische Oceaan een hit en was een doorbraak door gebruikelijke lyrische sprookjes te vervangen voor sociale geëngageerde teksten.  

 

 

31.

1981: De lancering van MTV  Het omslagpunt dat de video net zo belangrijk maakte als de pop single. Het eerste televisiekanaal, dat volledig gewijd was aan muziek, en wereldwijd uitgroeide tot een wereldwijd merk zoals Coca-Cola of Nike. Het collectieve popbewustzijn werd hiermee doordrenkt door de waarde die de video-rotatie uiteindelijk kreeg.   

 

 

32.

1982: Michael Jackson’s Thriller  Het grootste verkoop platenrecord aller tijden, Thriller, maakte Michael Jackson een wereldwijd icoon. Toen slechts 25 jaar, en zijn debuut al op vierjarige leeftijd gemaakt en zijn eerste hit op zijn 12e leek hij de eeuwige jeugd te hebben. In het licht van alles wat er sindsdien is gebeurd, is het de moeite waard te herinneren dat hij ooit een pop genie was.  

 

 

33.

1983: New Order: ‘Blue Monday’  Een spilpunt in Britse pop, en de best verkochte Britse 12-inch single ooit. New Order was de eerste indie band die technische innovaties gebruikte die de dansmuziek had voort gebracht. ‘Blue Monday’ werd hun handelsmerk waarbij losstaande zang samen gebracht werd met een futuristische, computer gedreven beat die terugkeerde naar disco. Deze had veel invloed op de samples gedreven hiphop en house die later uit New York, Chicago en Detroit zou komen.  

 

 

34.

1984: Ronald Reagan gebruikt Bruce Springsteen’s Born In The USA als campagne-lied Over het algemeen beschouwd als ‘s werelds grootste levende rock’n’roll-ster, is Springsteen’s meest succesvolle nummer ook zijn meest bombastische. De teksten gaan over een Vietnam-veteraan levend op de armoedegrens, maar het was het ontroerende, refrein dat Ronald Reagan aantrok. Springsteen vond het verschrikkelijk.   

 

 

35.

1985: Madonnna’s Material Girl De single waarmee Madonna de massa definitief beroerde en haar een van de meest succesvolle popmerken maakte. Inclusief een slimme video waarin ze Marilyn Monroe acteerde, was het de eerste en meest gedurfde van haar verschillende imago’s.    

 

 

36.

1985: Live Aid  Een geweldig moment voor de liefdadigheid maar ook een moment met gevolgen voor de popmuziek. Twee concerten georganiseerd door Saint Bob Geldof waren live te ontvangen in miljoenen woningen wereldwijd. Het leverde 50 miljoen pond op voor de goede doelen. Een van de grootste filantropische gebeurtenissen aller tijden, maar ook het moment dat pop werd verankerd als pure showbiz-entertainment.   

 

 

37.

1987: Prince – Sign’ O ‘the Times Prince was misschien wel de meest begaafde liedjesschrijver en multi-instrumentalist van de jaren tachtig. Hij creëerde de meest perfecte samenvoeging van dansvloer funk en sociaal commentaar sinds de bloeitijd van het politiek bewustzijn van de jaren zeventig.   

 

 

38.

1988: Madchester en de tweede Summer of Love Het moment dat de danscultuur verhuisde van de clubs van Chicago en Detroit naar het hart van Europese steden als Londen, Amsterdam, Parijs en Berlijn. Het begin van het tijdperk van de superster DJ. Clubs zoals de Manchester’s Hacienda en de Amsterdamse It werden de nieuwe tempels waar door duizenden drugs werd gebruikt. Manchester werd het centrum van de post-rave Britse pop, die de Stone Roses en Happy Mondays produceerde, twee van de meest cruciale bands uit de post-acid house scene.   

 

 

39.

1988: NWA: Fuck tha Police 
De geboorte van de gangsta rap. Een nummer dat zo extreem was dat het werd verbannen door radio en MTV en bracht het platenlabel Ruthless in opspraak inclusief een waarschuwing van de FBI. Het startte de loopbaan van dr. Dre, de meest succesvolle rap-producent ooit, en maakte Los Angeles in plaats van New York, het centrum van hiphop.

 

 

40.

1992: Nirvana: Smells Like Teen Spirit
De single waarmee Nirvana en het genre grunge het grote publiek bereikte. Een zware vermenging van metal en punk, met een structurele dynamiek die Cobain nog eens benadrukte met zijn geschreeuw.    

 

 

41.

1995 Blur v Oasis  Britpop’s grote strijd gevoed door hun beide platenlabels. Gelijktijdig werden singles gereleased die niet altijd even goed waren. Oasis won uiteindelijk ‘de slag’.

 

 

bron: Guardian.com