The Legacy of Music
25 uitvindingen die de muziek veranderde

25 uitvindingen die de muziek veranderde

5, March 2017

Er is een lange weg afgelegd in het vastleggen en weergeven van geluid. Van Thomas Edison’s fonograaf, als voorloper van de grammofoon, naar de Spotify applicatie waar je in een oogwenk de muziek via je mobiel of thuis via de computer of andere geluidssystemen kan afspelen.
25 essentiële doorbraken (fysieke of digitale) in de muziek.

 

 

Fonograaf (1877)
Met alle respect voor de Franse fonoautograaf Scott de Martinville, de meesten van ons associëren het begin van het conventioneel afspelen van muziek met Thomas Edison’s fonograaf ontwerp. Bij de fonograaf worden via een membraan en een stalen naald de geluidstrillingen vastgelegd, doordat de scherpe punt van de naald een groef van wisselende diepte trekt in een metaallaag die om een ronddraaiende cilinder is aangebracht. Na de opname wordt de naald naar het begin van de cilinder gebracht en in het geluidsspoor gezet. Door vervolgens de cilinder weer rond te draaien werd het opgenomen geluid via een hoorn afgespeeld.
De concurrentie zou uiteindelijk het model van Edison verbeteren maar niemand evenaarde zijn innovatie.

 

 

 

Microfoon (1877)
Thomas Edison verkreeg het octrooi maar de Britse telegraaf pionier David Edward Hughes wordt algemeen erkend als de uitvinder van de eerste functionerende microfoon. Door losjes koolstof korrels te verpakken in een afgesloten ruimte, ontdekte hij dat geluidstrillingen resulteerde in verschillende elektrische stromen en een meer evenwichtige weergave.

 

 

 

Hoofdtelefoon (1910)
Lang voor Beats van Dr. Dre, waren er de sonisch krachtige blikjes van elektricien Nathaniel Baldwin. Hij vervaardigde zijn “radio oortelefoon” van koperen bedrading en de hoofdband van een telefoniste. Na mislukte pogingen om de aandacht te krijgen van particuliere bedrijven en het Smithsonian Institute, wendde hij zich tot de marine, die honderden sets in afwachting van een mogelijke wereldoorlog bestelde.

 

 

 

‘Victor Orthophonic Victrola’ Fonograaf (1925)
Dit Victor product bleek het sjabloon voor latere draaitafels. De kabinet-stijl houten meubeluitvoering creëerde een onmiddellijke luxe-item en toekomstige antiek. Maar wat de Orthophonic een absolute verbetering maakte ten opzichte van eerdere Victor modellen (en de doodsteek voor de Edison fonograaf en andere fabrikanten) was zijn superieure akoestische sound design.

 

 

 

Magnetische Tape (1928)
Vlak voor de Grote Depressie, eind jaren 30, waren er een aantal ontwikkelingen in de opname-techniek die decennia lang bepalend zouden worden en blijven voor opname-studio’s en thuis-audio. In 1927 was de Duits-Oostenrijkse ingenieur Fritz Pfleumer begonnen met proeven om een alternatief voor magnetische draden te vinden. Hij zou uiteindelijk ‘s werelds eerste magnetische opname band uitvinden door ijzeroxide poeder op een lange strook papier aan te brengen.’s Werelds eerste magnetische opname band was daarmee een feit geworden.

 

 

 

De LP (1931)
In 1930 maakte RCA-Victor (RCA had inmiddels Victor gekocht) de eerste 33 1/3-vriendelijke vinyl langspelers in de handel verkrijgbaar. Misschien vanwege de gebrekkige geluidskwaliteit of doordat de depressie het onbetaalbaar maakte of dat RCA-Victor hun marketing niet op orde had, weinig mensen namen de vroege LP’s af. En dus werd pas twee decennia later de LP ge-her-introduceerd (dit keer door Columbia Records).

 

 

 

AEG Magnetophon Tape Recorder (1935)
Fritz Pfleumer’s magnetische tape werd in 1935 in gebruik genomen toen de Duitse elektronica-gigant AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft) de eerste reel-to-reel tape recorder voor dagelijks gebruik introduceerde. De Magnetophon is ontworpen met Fritz Pfleumer’s magneetband in het achterhoofd en werd voor het eerst vertoond op de Internationale Berlijnse Radio Expositie. Rond 1939 begonnen tape fabrikanten een ander soort oxide te gebruiken die het geluid verbeterde en hielpen de Magnetophon een baanbrekend stukje auditieve geschiedenis te worden.

 

 

 

The Vocoder (1940)
Voor Auto-Tune regeerde de Vocoder als ons belangrijkste instrument voor het manipuleren en het knoeien met toonhoogte van een zanger (een soort vocale synthesizer). Gemaakt door een fysicus van Bell Labs om gecomprimeerde stem transmissies te beveiligen via telefoonlijnen dat van essentieel belang werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in trans-Atlantische gesprekken tussen president Roosevelt en Winston Churchill. 30 jaar later gebruikte de baanbrekende Duitse elektronische band Kraftwerk het en maakte het gemeengoed in de populaire muziek.

 

 

 

Regency TR-1 Transistor Radio (1954)
Bedrijven wereldwijd (inclusief het toenmalige prille Sony) struikelden over elkaar heen om de transistorradio als eerste op de markt te brengen. Regency en Texas Instruments bundelden hun krachten voor een meer intuïtief en betaalbaar model. Het duo-merk debuteerde met de TR-1 in 1954 om zogenaamd rock and roll voor de massa’s en live uitzendingen van honkbal wedstrijden toegankelijker te maken.

 

 

 

JTM45 Amplifier (1962)
Toen Jim Marshall en zijn collega’s Ken Bran en Dudley Craven begonnen met de bouw van hun inmiddels beroemde versterker wilden ze vooral het lage basgeluid uitvergroten. Dat kan verklaren waarom de 45 een dergelijk zwaar basgeluid geeft. Eric Clapton en Pete Townshend waren de eersten die deze gebruikten en de Marshall versterkers definitief op de kaart zetten.

 

 

 

Phillips Compact Cassette Tape (1963)
Inmiddels was radio alom vertegenwoordigd en waren tieners verworden tot rock-and-pop aanhangers en smeekte de industrie om nog meer plooibaarheid. Phillips uit Nederland wist de kolossale reel-to-reel magneetband klein en compact te maken en onthulde in 1963 de eerste cassette op een audio-beurs in Berlijn. De tape was niet meer dan drie millimeter breed en de impact van het product was enorm. Cassettes zouden de modus worden voor het nog sneller in omloop brengen van albums en liedjes, samen met vinyl, en werden een geliefd middel van zelfexpressie (door onder andere mixtapes).

 

 

 

8-Track Tape (1965)
Bill Lear, zakenman en uitvinder achter de Learjet, produceerde in 1964 de bètaversies van zijn 8-Track Tape, een slankere, meer efficiënte bijstelling van de uitvinding van George Eash’s 3-sporen systeem voor RCA en Ford topmannen. RCA licenseerde hun muziekcatalogus uit aan Lear, terwijl Ford de acht-sporen speler vanaf 1966 in hun auto’s bouwden. Deze innovatie in auto’s mag dan van korte duur zijn geweest maar opende ook een permanente verschuiving in de manier waarop we naar muziek luisterden in onze auto’s.

 

 

 

Technics SL-1200 draaitafels (1972)
In 2010 rouwden audiofielen om de aankondiging van Panasonic dat zij de productie van Technics SL-1200s had gestopt. Bijna 40 jaar waren de zilveren -en zwarte draaitafels populair geweest. Technics veroorzaakte een sensatie toen de MK2 in 1979 op de markt verscheen. Deze had pitch-aanpassing, een eenvoudigde start / stop-knop en het quartz-lock systeem in combinatie met de Technics direct-drive motor (in tegenstelling tot de snaar systemen van andere fabrikanten). De MK2 werd gebruikt door beginnende hip-hop DJ’s en door de serieuze Nederlandse DJ’s die in de plaatselijke discotheken het publiek vermaakten. De SL-1200 wordt ook nog steeds beschouwd als de ultieme draaitafels om mee te scratchen…

 

 

 

De Walkman (1979)
Weinig commerciële producten waren zo bepalend voor de jaren 80 zoals Sony’s Walkman, die in 1979 werd neergezet als een handige, modieuze manier om draagbare innovatie nog meer draagbaar te maken. De Walkman vertegenwoordigde een echte synergie van muziek technologie want het zou niet mogelijk zijn geweest zonder Phillips ‘cassette of de hoofdtelefoon van Nathaniel Baldwin. Ook Sony’s topman en muziekfan Masaru Ibuka die veel reisde, wilde een compactere versie van een cassette recorder voor het afspelen van zijn albums.

 

 

 

De Compact Disc (1982)
Phillips en Sony braken 5 jaar lang hun hoofden over een optische 12-centimeter audio disc die hi-fi-waardig geluid kon reproduceren. De oplossing lag in het gebruik maken van laser-beam reflecties die digitale gegevens omzette naar analoog geluid. In 1982 werd Billy Joel’s 52nd Street de eerste in de handel verkrijgbare CD (in Japan) en daarmee was een nieuw tech fenomeen geboren. De CD bedreigde meteen het uitsterven van vinyl en cassettes, maar ironisch genoeg vocht het 20 jaar later tegen de machtige MP3 en dreigt het anno 2017 weer overvleugeld te worden door vinyl.

 

 

 

Akai S900 Sampler (1986)
De Japanse elektronicafabrikant Akai vergrootte midden jaren 80 de mogelijkheden voor muziekproducers met de S900 sampler. Het apparaat sloeg meer dan 30 soundbites op en maakte compositorische loops en bewerkingen mogelijk. Bij het volgende model, de S950, was de opslagruimte nog groter en deze werd gebruikt door iedereen, van Dr. Dre tot Portishead.

 

 

 

Het World Wide Web (1989)
In maart 1989 deed de Britse computer wetenschapper Sir Tim Berners-Lee een voorstel om virtuele communicatie door middel van hypertekst te gebruiken. Een jaar later creëerde hij een browser en in 1993 verleende de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek (CERN) het recht van deze technologie voor vrij, wereldwijd gebruik. Het Web zou de wereld voorgoed veranderen. Het delen van informatie leidde ook, eind jaren 90, tot het delen van muziek waarbij het peer-to-peer platform Napster een van de eerste was.

 

 

 

Pro Tools (1991)
In 1989 brachten Digidesign oprichters Peter Gotcher en Evan Brooks het programma Sound Tools uit, een volledig digitaal opname -en montage systeem voor de Apple Macintosh. Maar het was de doorontwikkeling van dat programma, getiteld Pro Tools, dat in 1991 de muzikale grenzen verlegde met multitrack mogelijkheden en een snellere dataverwerking. Pro Tools heerst vandaag de dag in de opnamestudio’s en zolderkamers van zowel gearriveerde artiesten als beginnende producers/DJ’s.

 

 

 

De MP3 (1995)
De reis van het revolutionaire audiobestand begon in 1982, toen de Duitse audio engineer Karlheinz Bradenburg een professor hielp bij het zoeken naar manieren om digitale-telefoon technologie toe te passen op muziek transmissie. In de 13 jaar die volgde, werden computers steeds beter, en Bradenburg’s vooruitgang in de compressie van geluid ook (zijn grootste addertje onder het gras was het zonder vervorming proberen te vangen van Suzanne Vega’s ‘Tom’s Diner’ vocalen). In samenwerking met de Moving Picture Experts Group (MPEG) werd de standaard ontwikkeld. De extensie MP3 werd in juli 1995 voor het eerst gebruikt.

 

 

 

Auto-Tune (1997)
Een meerderheid van deze uitvindingen is afkomstig uit wetenschappelijke geesten, en Auto-Tune is geen uitzondering. Haar moedermaatschappij, Antares Audio Technologies (oorspronkelijk genaamd Jupiter Systems), werd in 1990 opgericht door geofysicus dr Andy Hildebrand. Met behulp van dezelfde Digital Signal Processing (DSP) technologie die hij gebruikte om seismische gegevens te meten, patenteerde Hildebrand de eerste Infinity-sample looping software en diverse Pro-Tools plug-ins. Maar het was Auto-Tune, een DSP-aangedreven programma dat gebruikt wordt om de toonhoogte in zang en instrumenten te meten en te veranderen, waar hij bekend mee zou worden. 20 jaar na de uitvinding is het niet meer weg te denken in de muziek tot grote ergenis overigens van oudere muziekliefhebbers.

 

 

 

De iPod (2001)
Walkmans en Discmans waren op slag vergeten, en het verzamelen van mp3-tjes op computers nam een ongekende vlucht toen in oktober 2001 de iPod in de handel verkrijgbaar werd. Natuurlijk, het apparaatje kostte $ 400,- maar wie wilde nou niet zijn verzameling muziek alfabetisch of in afspeellijsten met één druk op – of draai aan – de knop af kunnen spelen? Zestien jaar later zijn de iPod mogelijkheden samengevoegd op mobiele telefoons en is het luisteren naar je eigen muziek makkelijker dan ooit.

 

 

 

GarageBand (2004)
In 2002, nam Apple het Duitse bedrijf Emagic over. Emagic’s ingenieur Gerhard Lengeling kwam bij Apple in dienst en met zijn innovatieve Logic software wist hij computer gebruikers toegang te geven tot studio-level functionaliteiten. Tegelijkertijd bedacht Lengeling GarageBand; een verfijning van zijn Logic software. De amateur liefhebber of berooide muzikant kon hiermee in no-time expert worden in digitale opname en mastering.

 

 

 

Youtube(2005)
YouTube.com werd opgericht in februari 2005 door drie medewerkers van PayPal namelijk Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Vanaf februari 2005 werd de website langzaam opgezet. De eerste video met de titel Me At The Zoo werd in april 2005 door Jawed Karim geüpload. In mei 2005 werd vertoond hoe de website eruit zou zien. Een half jaar later was de website volledig actief. Het bedrijf werd bestuurd vanuit een garage in San Mateo. De website groeide snel in populariteit en in 2006 stond de site in de top 10 van meest bezochte websites ter wereld. In juli 2006 werden er zo’n 65.000 filmpjes per dag op deze website gezet en zouden er meer dan 100 miljoen filmpjes per dag bekeken worden. Youtube is zeer populair onder muziekliefhebbers.

 

 

 

SoundCloud (2007)
De ondernemende Zweden Alex Ljung en Eric Wahlforss lanceerde Soundcloud in de herfst van 2007. Op dat moment was hun aspiratie om kunstenaars en anderen in de muziekindustrie een eenvoudiger platform te bieden dan MySpace. Bijna 2 jaar later registreerde zij meer dan 160.000 gebruikers. Vier jaar later streamde SoundCloud muziek naar en tussen 200 Miljoen gebruikers.
Ljung en Wahlforss sprongen in op de smartphone/tablet explosie met gebruiksvriendelijke SoundCloud apps en het programma wordt inmiddels beschouwd als het audiofiele YouTube omdat elk bestand een unieke, embedded URL heeft.

 

 

 

Spotify (2008)
Spotify werd in april 2006 door Daniel Ek en Martin Lorentzon opgericht maar de lancering vond pas plaats in 2008. De naam “Spotify” is ontstaan uit de twee woorden spot en identify. Hiermee wil het bedrijf zeggen dat je een nummer dat je allang vergeten was, spot, identificeert. De applicatie is sinds 18 mei 2010 in Nederland beschikbaar en inmiddels de populairste online muziekdienst. Het biedt drie abonnementen aan waaronder een volledig gratis optie. De twee andere opties zijn betaalde abonnementen. Spotify is niet geheel van kritiek gevrijwaard. Zo zou het bedrijf slechts kleine bedragen uitbetalen aan de labels en de muzikanten.

 

 

 

 

bronnen: wikipedia – rollingstone.com

 

SaveSave