The Legacy of Music
Het debuutalbum van The Doors

Het debuutalbum van The Doors

4, January 2017

The Doors is het titelloze debuutalbum van The Doors, uitgebracht op 4 januari 1967. Het album bevat de single “Light My Fire” en het beroemde nummer “The End”. In 2015 wees het Library of Congress het album aan als cultureel, artistiek en historische erfgoed.

 

r-526319-1258832171-jpeg

 

 

Het album werd opgenomen in de Sunset Sound Studios in Hollywood, in iets meer dan zes dagen. Producer was Paul A. Rothchild, geluidstechnicus was Bruce Botnick. Er werd een vier-sporen recorder gebruikt. Op het ene spoor werden bas en drums opgenomen, gitaar en orgel op een ander, en de zang van Jim Morrison op de derde. Het vierde spoor werd gebruikt voor overdubs.
Rothchild huurde sessiemuzikant Larry Knechtel in die met zijn Fender Precision Bass “Light My Fire” inspeelde om meer power aan de baspartij van Manzarek’s Fender Rhodes piano bas te geven. Voor “The End” werden twee takes samen bewerkt tot één. In ‘The End’ moest Morrison’s herhaaldelijk gebruik van het woord “fuck” weg gemixt worden. Het nummer zou prominent te zien zijn in Francis Ford Coppola’s oorlogs epos Apocalypse Now!

 

 

 

“Break On Through (To the Other Side)” werd uitgebracht als de band’s eerste single maar het was niet succesvol.
Light My Fire was de opvolger en stond de eerste drie weken van juli 1967 bovenaan in de Amerikaanse hitlijst. Het verkocht meer dan een miljoen exemplaren. Het grootste gedeelte van de tekst werd geschreven door gitarist Robby Krieger. Hij wilde schrijven over dé elementen: vuur, lucht, aarde en water. Jim Morrison schreef het tweede gedeelte van de tekst en Ray Manzarek kwam met het orgel intro.
Om de single te promoten moest je in die tijd bij de Ed Sullivan Show zijn. The Doors werden uitgenodigd maar onder één voorwaarde: de zin ” Girl we couldn’t get much higher” moest aangepast worden vanwege de suggestie dat het hier om drugs ging. Morrison stemde hiermee in maar uiteindelijk zong hij het toch. Sullivan vroeg hem na afloop waarom hij zich niet aan de afspraak had gehouden. Morrison antwoorde dat hij zenuwachtig was en het gewoon ter plekke was vergeten. The Doors werden de rest van carrière niet meer terug gevraagd.

 

 

 

Het album bevat ook twee covers: ‘Alabama Song’ en ‘Back Door Man’. ‘Alabama Song’ is geschreven en gecomponeerd door Bertolt Brecht en Kurt Weill en uit 1927, voor hun opera Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny. De Chicago bluescover “Back Door Man” is geschreven door Willie Dixon en werd oorspronkelijk opgenomen door Howlin ‘Wolf.

 

 

doorsac1200