The Legacy of Music
Eurythmics: een relatief korte maar zeer krachtige carrière

Eurythmics: een relatief korte maar zeer krachtige carrière

30, June 2016

Eurythmics produceerde in zijn kernperiode acht albums binnen negen jaar tijd. Het synthpop/rock-duo, bestaande uit Annie Lennox en David A. Stewart, werden met nummers als Sweet Dreams (Are Made Of This), Here Comes The Rain Again en When Tomorrow Comes snel een ‘household name’. Was het allemaal iets te veel en te snel?

Tegenwoordig is het heel normaal als er twee, drie of zelfs meer jaren tussen albumuitgaven zitten. Vroeger was dat wel anders. Denk maar aan de snelheid waarmee Jimi Hendrix, Led Zeppelin en Yes in respectievelijk de jaren zestig en zeventig nieuwe platen introduceerden (om het jaar). Eurythmics is in de jaren tachtig al net zo productief. Het duo, bestaande uit zangeres Annie Lennox en multi-instrumentalist en songwriter David A. Stewart, produceert van 1981 tot 1989 – de kernperiode van Eurythmics – maar liefst acht studioalbums!

 

Sweet Dreams

Eurythmics wordt in 1980 opgericht en is een aftakking van The Tourist (voorheen The Catch), waarvan Lennox en Stewart deel uitmaakten. De popgroep met een voorliefde voor synthesizers wordt behoorlijk snel een ‘household name’, maar slaat niet in één keer toe. Het door Eurythmics en Konrad ‘Conny’ Plank (Kraftwerk, David Bowie, Brian Eno) geproduceerde debuutalbum In The Garden doet weinig stof opwaaien. Met opvolger Sweet Dreams (Are Made Of This) vestigt Eurythmics wel de aandacht, met name vanwege het inmiddels wereldberoemde titelnummer.

 

Annie Lennox: met kort pittig oranje kapsel!

 

 

Het succes van het titelnummer is aanleiding om Love Is A Stranger – dat al eerder als single is uitgebracht – opnieuw uit te geven. Het lied lift mee op de golf van succes en wordt het – nadat het de eerste keer is geflopt – alsnog een hit. Ook het navolgende album Touch (1983) doet goede zaken. In Engeland belandt het album op 1 in de albumhitlijst en in Nederland op nummer 9. De bekendste hits zijn Here Comes The Rain Again, Right By Your Side en Who’s That Girl? (niet te verwarren met Madonna’s nummer-1-hit Who’s That Girl uit 1987).

 

Who’s That Girl?: hoe eighties wil je een videoclip hebben?

 

 

Nieuwe sound

Na Touch volgen in 1984 mini-album Touch Dance, dat remixen bevat die bestemd zijn voor discotheken en clubs, en soundtrack 1984 (For The Love Of Big Brother), die is gekoppeld aan Michael Radfords film Nineteen Eighty-Four, op zijn beurt gebaseerd op George Orwells gelijknamige klassieke boek. Met Be Yourself Tonight (1985) slaat Eurythmics muzikaal gezien een andere weg in. Hoewel het duo nog altijd behoorlijk verknocht is aan synthesizers, kiezen Lennox en Stewart ditmaal voor een meer organisch bandgeluid. Ook trekken ze voor het album diverse gastartiesten aan, onder wie Aretha Franklin en Stevie Wonder, die harmonicapartijen toevoegt aan het nummer There Must Be An Angel (Playing With My Heart).

 

Revenge

Op 30 juni 1986 verschijnt het dit jaar jubilerende Revenge. Hierop is een nog meer geconcentreerd bandgeluid te horen. Het ligt de band geen windeieren. De plaat belandt in Engeland, Zweden en Noorwegen op nummer 1, in Australië op nummer 2 en in Nederland op nummer 3. Er verschijnen vier singles: When Tomorrow Comes (dat het tot nummer 22 in Nederlandse hitlijsten schopt), Thorn In My Side (dat opvallend genoeg in Nederland niet in de hitlijsten voorkomt), The Miracle Of Love en Missionary Man (die wel in Nederland in de lijsten terechtkomen, maar slechts op 43 ).

 

When Tomorrow Comes van Revenge, volgens Lennox een echte Stewart-plaat

 

Toen het zevende album Savage (1987) verschijnt, verklaart Lennox in interviews dat Revenge vooral een Stewart-plaat is en dat Savage meer een kolf naar haar eigen hand is. Wat Beyoncé dit jaar nog deed met haar Lemonade, deed Lennox al met Savage: ze maakte er eveneens een video-album van waarbij ze in elke video in de huid van een ander personage kroop. De muziek van I Need A Man en You Have Placed A Chill In My Heart blijft misschien het meeste hangen, maar de videoclip van Beethoven (I Love To Listen To) staat ook voorgoed op het netvlies gebrand.