The Legacy of Music
Remember Lou Reed: 8 verbazingwekkende wetenswaardigheden

Remember Lou Reed: 8 verbazingwekkende wetenswaardigheden

2, March 2016

 

#1 Boycot
De tekst: “But she never lost her head / Even when she was giving head” van de klassieker Walk On The Wild Side werd niet geboycot door de immer preutse BBC. De mensen van de BBC die moesten censureren wisten namelijk niet wat “giving head” betekende.

 

Lou Reed

 

 

#2 Kill Your Sons
De ouders van Reed probeerden hem ‘te genezen’ van zijn homo-sexuele tendensen met electroshock therapie. Reed schreef erover in het nummer Kill Your Sons…(op LP Sally Can’t Dance 1974)

 

#3 De Reed Look-a-Like
Als Reed geen zin had om interviews te doen, stuurde hij zijn look-a-like, een roadie van de band. Veel journalisten viel het niet eens op dat ze met een nep Lou Reed aan het praten waren.

 

Lou Reed And David Bowie

 

 

#4 Temperament
In 1979 brak er een gevecht uit aan een tafel in een restaurant tussen Lou Reed en David Bowie. Reed werd woest toen Bowie hem adviseerde eens normaal te gaan doen. Reed schreeuwde Bowie toe: “Don’t you EVER say that to me! Don’t you EVER fucking say that to ME!”

 

#5 Typist
Nadat Reed uit Velvet Underground was gestapt, kreeg hij een baan op zijn vader’s accountant kantoor. Een jaar lang verdiende hij $ 40,- per week als typist voordat hij tekende op het label RCA als solo-artiest.

 

#6 Zonnebril
Lou Reed verklaarde, over het dragen van een zonnebril op het podium, dat hij dat deed omdat hij de aanblik van het publiek niet kon uitstaan…

 

Lou Reed On Stage

 

 

#7 New Look
Rond de release van Sally Can’t Dance(1974) had Reed zich een nieuwe look aangemeten: blond haar, leren jackie, en gelakte nagels. Naast Bowie was Reed waarschijnlijk even ‘the coolest human being’…

 

#8 Hoax
In 2001 melden verschillende radio stations dat Lou Reed was overleden. Het bericht vermelde dat Reed dood in zijn appartement was aangetroffen na een overdosis van de pijnstiller Demerol. Het bleek te gaan om een ‘hoax’. Iemand die zich uitgaf als redacteur bij Reuters stuurde een email rond met de informatie. De media nam het in bepaalde gevallen klakkeloos over.