The Legacy of Music
Essentiële conceptalbums uit de jaren ’60

Essentiële conceptalbums uit de jaren ’60

13, February 2016

In de jaren zestig krijgt het fenomeen conceptalbum een steeds duidelijkere vorm. Vooral in 1966 verschijnen er albums met een rode draad en meerdere muzikale en tekstuele verbanden tussen de liedjes. Kijk maar eens naar de onderstaande albums.

 

1. The Who – Tommy (1969)

Tommy van The Who is een conceptalbum pur sang, en wat voor één! Deze rockopera gaat over het leven van de doof-stomme en blinde jongen Tommy en zijn relatie met zijn familie en de rest van de wereld. Uiteindelijk blijkt dat deze hoofdpersoon een psychische blokkade heeft. Die weet hij gedurende de loop van het verhaal te doorbreken. Dat is een zeer beknopte samenvatting van een zeer uitgebreid verhaal dat is uitgesmeerd over twee cd’s.

 

I’m Free, het nummer dat Tommy’s nieuw hervonden vrijheid belichaamt

 

 

2. The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Heart Club Band (1968)

Volgens Time magazine een historisch album in de ontwikkeling van muziek en wie zijn wij om dat tegen te spreken. Op dit album wordt popmuziek tot kunst verheven. Net als Pet Sounds (zie onder) is dit een belangrijke plaat geweest in de ontwikkeling van progressieve rock. De Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band werd een alter ego groep voor The Beatles, zodat de Fab 4 vrij kon experimenteren. Die experimentatie is onder meer te horen in Lucy In The Sky With Diamonds. Het gebruik van een veertigkoppig orkest op een popalbum was ook revolutionair.

 

Lucy In The Sky With Diamonds, de eerste popmuziek met psychedelica

 

 

3. The Beach Boys – Pet Sounds (1966)

Vanwege het destijds originele gebruik van harmonieën, instrumentatie, structuur, ritme en opnametechnologie mogen we Pet Sounds van The Beach Boys niet ongenoemd laten. Paul McCartney heeft openlijk toegegeven dat dit album The Beatles heeft geïnspireerd om conceptalbums te gaan maken. Pet Sounds wordt ook als een voorbode gezien van het progressieve rockgenre dat niet veel later zou opkomen.

 

Wouldn’t It Be Nice, bekend om zijn volle geluid, ook wel ‘Wall Of Sound’ genoemd

 

 

4. The Mothers Of Invention – Freak Out! (1966)

Freak Out!, samen met Bob Dylan’s Blonde On Blonde, is een van de eerste dubbelalbums in rockmuziek. Het is ook het debuutalbum van Frank Zappa’s band Mothers Of Invention, dat de Amerikaanse popcultuur op de hak neemt. Alleen al de ‘ingezonden brief’ op de achterhoes van ene ‘Suzy Creamcheese’ spreekt boekdelen. Het originele plan was om hier een album met bluescovers van te maken, maar Zappa wist ‘The Mothers’ ervan te overtuigen toch eigen materiaal te schrijven.

 

Trouble Comin’ Every Day is de tweede single van Freak Out!

 

 

5. The Kinks – Face To Face (1966)

Omdat dit album enkel uit composities van Ray Davies bestaat, wordt dit album door sommige popanalytici ook wel als het eerste conceptalbum in de rockmuziek gezien. Met dit album werd tevens de ‘golden age’-periode van Davies en The Kinks ingezet. Deze glorieuze tijd duurde tot 1971. Het nummer Sunny Afternoon behaalde de koppositie in Engeland.

 

Sunny Afternoon, geschreven door een zieke Ray Davies die destijds alleen naar Frank Sinatra, Bob Dylan, Glenn Miller en Bach luisterde

 

 

Ook mooi
Naast alle genoemde titels zijn deze conceptalbums uit de jaren zestig ook meer dan de moeite waard om te luisteren:

Johnny Cash – Ride This Train (1960)
Johnny Cash – Bitter Tears: Ballads Of The American Indian (1961)
Johnny Cash – Blood, Sweat And Tears (1963)
The Ventures – Colorful Ventures (1961)
Bobby Vinton – Blue On Blue (1963)
Jan & Dean – Save For A Rainy Day (1966/67)
Nirvana (UK) – The Story Of Simon Simopath (1967)
The Beau Brummels – Triangle (1967)
The Moody Blues – Days Of Future Past (1967)
The Who – Sell Out (1967)
The Kinks – S.F. Sorrow (1968)
The Monkeys – Head (1968)
Small Faces – Ogdens’ Nut Gone Flake (1968)
The Kinks – Arthur (Or The Decline Or Fall Of The British Empire) (1969)

…en alles dat we vergeten zijn…